Virka en prinsess tårta

Små frestelser!

tårta

Ryms i min hennes hand

tårta

Så här gör jag tårtan:

Lägg upp 8fm i en magisk ring.

Virka 2 fm i varje fm.

Virka 1 fm, 2 fm i nästa m, upprepa

Virka 1 fm i varje fm

Virka 2 fm, 2 fm i nästa m, upprepa

Virka 3 fm, 2 fm i nästa m, upprepa

Virka 4 fm, 2 fm i nästa m, upprepa

Virka 5 fm, 2 fm i nästa m, upprepa

Virka 6 fm, 2 fm i nästa m, upprepa

Virka 1 fm i varje fm

Virka 7 fm, 2 fm i nästa m, upprepa

Virka 8 fm, 2 fm i nästa m, upprepa

Virka 1 fm i varje fm

Fortsätt öka tills du har den storlek du vill.

Virka en fm i varje fm tills du är nöjd med tårtans höjd.

Till en stor tårta räcker 50g av Muskat med nål 3,25. Jag ökar till 12 fm, 2 fm i en m osv, sedan slutar jag öka och virkar tills garnet är slut. Den tårtan blir ca 8-9cm hög och 17 cm i diameter.

Tårtbotten:

Lägg upp 8fm i en magisk ring.

Virka 2 fm i varje fm.

Virka 1 fm, 2 fm i nästa m, upprepa

Virka 2 fm, 2 fm i nästa m, upprepa

Virka 3 fm, 2 fm i nästa m, upprepa

Virka 4 fm, 2 fm i nästa m, upprepa

Virka 5 fm, 2 fm i nästa m, upprepa

Osv, öka tills du har samma antal m i tårtan som i tårtbotten.

Jag stärkte den så den blev hård. Jag blandade trälim och vatten och blötte ner den. Låt torka och bli stenhård.

Ros:

Här kommer det svåra. Dessa tårtor är minimini och då måste ju även rosen vara det.

Jag la upp 10 lm, fm i tredje lm från nålen, 2 lm, fm i nästa lm,gör så i 4 lm. Lämna de sista 4 lm som de är.Ta av garnet så du har en svans att sy ihop med. Rulla ihop med det smalaste i mitten och sy ihop.

Till den lite större rosen la jag upp 12 lm, st i tredje lm från nålen, 2 st i nästa lm,gör så i 4 eller 5 lm. I de sista lm: 2 lm, fm i nästa lm osv. Ta av garnet så du har en svans att sy ihop med. Rulla ihop med det smalaste i mitten och sy ihop.

Knepigt men kan du ge mitt en annan idé så blir jag glad. Jag orkar inte pröva mer.

Tårtpapper:

Precis som tårtbotten men den ska virkas större än tårtan och med en kant. På denna är det bara fm och lm.

Fyll tårtan med nått och sy fast tårtbotten. Stryk tårtpapperet och sy fast.

Mönster och bilder kommer från denna blogg:) http://aehandmade.wordpress.com/2009/08/19/virkad-prinsesstarta/#comment-847

skälv har jag altså panda också gjort en tårta för länge sen fast inte med detta mönster!
Kramar från///panda

Kommentarer
Postat av: A-E

Okidoki, redan gjort ser jag!



Enklast är det ju om ni visar bilden på tex tårtan och länken till där mönstret finns. Så får besökarna komma till stället där mönstret finns.



//A-E

2010-07-14 @ 11:06:07
URL: http://aehandmade.wordpress.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0